De 83-jarige Helena uit Valkenswaard stond onlangs voor een onaangename verrassing toen ze in een café een kop thee wilde betalen met contant geld. Tot haar verbazing werd haar verteld dat alleen pinbetalingen mogelijk waren. Helena, die geen pinpas bij zich had, voelde zich in verlegenheid gebracht.
Beperkt budget
In een tijdperk waar digitaal betalen steeds meer de norm wordt, zijn er nog steeds mensen die de voorkeur geven aan contant geld. Dit is niet altijd een keuze tegen het digitale, maar soms een noodzaak. Helena, die van een klein AOW-pensioen leeft, vertelt aan Trendnieuws over haar ervaring en het gevoel van vernedering dat ze ervoer toen ze moest toegeven dat ze geen geld op haar pinpas had.
”Ik moet rondkomen van een bescheiden AOW. Na mijn vaste lasten betaald te hebben, blijft er weinig over. Daarom haal ik mijn geld van de bank en verdeel dit over de maand. Aan het einde van de maand is het vaak puzzelen”, legt Helena uit.
Weigering van contant geld in lunchroom
Toen Helena zichzelf kort voor de jaarwisseling wilde trakteren op een kopje thee, stuitte ze op het probleem dat het café geen contant geld accepteerde. ”De bediende vroeg of ik met pin kon betalen, maar uit schaamte loog ik dat ik mijn pinpas thuis vergeten was. Ik durfde niet te zeggen dat er geen geld op mijn rekening stond. De jongen legde uit dat het een regel van zijn baas was en hij geen contant geld mocht accepteren.”
Schrijnende situatie
Wat erop volgde was ontmoedigend. ”Ik mocht de al ingeschonken thee niet meenemen. Mensen achter mij zuchtten en ik voelde me machteloos.”
”Uiteindelijk moest ik de thee laten staan en verliet ik de zaak. Thuis brak ik in tranen uit. Ik begrijp dat bedrijven liever geen contant geld accepteren, maar uitzonderingen zouden toch mogelijk moeten zijn?”
Juridische vraagstukken
Dit roept de vraag op of bedrijven wettelijk gezien het recht hebben om contant geld te weigeren.