Elektrisch rijden werd ooit gepromoot als een betaalbare en duurzame keuze. Maar de realiteit verandert snel. Stijgende kosten zoals hogere afschrijving, het verdwijnen van subsidies en oplopende wegenbelasting maken elektrisch rijden minder aantrekkelijk voor veel consumenten.
Een belangrijk nadeel is de snelle afschrijving van elektrische auto’s. Modellen zoals de Fiat 500e en Tesla Model 3 verliezen in slechts een paar jaar meer dan de helft van hun waarde. Dit komt door razendsnelle technologische vooruitgang: nieuwe modellen hebben grotere actieradiussen, snellere laadtijden en betere functies. Oudere modellen worden hierdoor minder populair, waardoor hun waarde sneller daalt.
Daarnaast verdwijnen de fiscale voordelen. Tot voor kort betaalden eigenaren van elektrische auto’s geen wegenbelasting, maar vanaf 2025 gaat dit veranderen. In eerste instantie wordt 25% van het reguliere tarief gerekend, oplopend tot 75% in 2026. Over vijf jaar zal de wegenbelasting gelijk zijn aan die van benzineauto’s. Door hun zware batterijen betalen elektrische auto’s vaak zelfs meer belasting dan vergelijkbare benzinemodellen.
Ook subsidies, die elektrisch rijden betaalbaarder maakten, worden afgebouwd. Met een gemiddelde prijs van €46.000 blijft elektrisch rijden buiten het bereik van veel consumenten, die bereid zijn maximaal €34.500 te betalen. Het gebrek aan financiële ondersteuning maakt de overstap steeds moeilijker.
Toch biedt thuisladen voordelen. Mensen met zonnepanelen kunnen goedkoper laden, waardoor elektrisch rijden voor hen aantrekkelijk blijft. Bovendien komen er meer betaalbare modellen op de markt. Waar er vorig jaar zeven elektrische auto’s onder de €35.000 beschikbaar waren, is dit aantal inmiddels verdubbeld. Dit kan elektrisch rijden toegankelijker maken voor een bredere groep consumenten.
Ondanks de uitdagingen blijft Nederland koploper in laadinfrastructuur, met een uitgebreid netwerk van laadpalen. Jongeren tonen bovendien veel interesse in elektrisch rijden, wat een positief signaal is voor de toekomst.
De afbouw van voordelen roept echter vragen op. Terwijl elektrisch rijden essentieel is voor de duurzaamheidsdoelen van de overheid, schrikken de stijgende kosten consumenten af. Zonder maatregelen, zoals subsidies voor betaalbare modellen of innovaties die de kosten verlagen, dreigt elektrisch rijden een luxeproduct te worden. Voor nu blijft het een prijzige keuze voor de gemiddelde consument.