Waarschuwing: Er gaan verschillende dingen veranderen aan jouw rijbewijs (ook als je hem al hebt)!

De Mercedes G-klasse staat bekend als een robuuste krachtpatser die alles aankan, van ruig terrein tot chique stadsritten. Maar de elektrische variant? Die heeft indrukwekkende cijfers zoals een koppel van 1.164 Nm, maar je zult er geen caravan mee naar de camping trekken. Sterker nog, een trekhaak is niet eens een optie. Het hoge gewicht van de batterij maakt dat het voertuig, zelfs zonder aanhanger, al tegen zijn limiet aanzit. Misschien handig voor een sprintje naar de supermarkt, maar je verhuiswagen hoef je er niet mee te vervangen.

Het gewicht van elektrische voertuigen: een groeiend probleem

Niet alleen de elektrische Mercedes kampt met gewichtsproblemen. Het is een uitdaging die veel elektrische voertuigen, zoals busjes, treft. Door de zware batterijen zijn ze vaak honderden kilo’s zwaarder dan hun dieselvarianten. Voor bestuurders met een B-rijbewijs betekent dit al snel beperkingen. Volgens de huidige regels mag een voertuig inclusief lading namelijk niet meer dan 3.500 kilo wegen. Elektrische busjes van bijvoorbeeld 2.600 kilo raken daardoor sneller aan die limiet dan dieselbusjes van 1.800 kilo. Dit is vooral frustrerend voor ondernemers die grote ladingen moeten vervoeren.

Tijdelijk gedoogbeleid biedt uitkomst

Om de overstap naar elektrisch rijden toch aantrekkelijk te maken, heeft de overheid een tijdelijk gedoogbeleid ingesteld. Tot 1 juli 2025 mogen bestuurders met een B-rijbewijs een elektrisch busje tot 4.250 kilo besturen. Dit biedt wat ademruimte voor ondernemers, maar deze regeling is slechts van korte duur. Na die datum wordt het zwaarder rijden strenger gereguleerd en zijn aanvullende eisen nodig.

Nieuwe regels en verplichte cursus

Vanaf 1 juli 2025 mogen bestuurders met een B-rijbewijs alleen zwaardere elektrische voertuigen rijden als ze een verkeersveiligheidscursus hebben gevolgd. Deze cursus bestaat uit zowel theorie- als praktijklessen en richt zich op specifieke uitdagingen, zoals de langere remweg van zware voertuigen. Het gaat daarbij niet om het daadwerkelijke gewicht van het voertuig, maar om het maximaal toegestane gewicht. Zelfs een lege bus die 2.600 kilo weegt, maar beladen mag worden tot 4.250 kilo, valt onder deze nieuwe regels.

Waarom deze maatregelen?

De overheid wil met deze cursus de verkeersveiligheid waarborgen. Elektrische voertuigen zijn zwaarder, wat invloed heeft op het rijgedrag en de verkeersdynamiek. Door bestuurders bewust te maken van de risico’s, zoals langere remwegen en aangepaste verkeersregels, hoopt men ongelukken te voorkomen.

Een balans tussen duurzaamheid en veiligheid

Hoewel deze regels een extra drempel vormen, probeert de overheid elektrisch rijden toch toegankelijk te houden. De cursus bevat geen examen en richt zich vooral op bewustwording. Het blijft echter een uitdaging om de balans te vinden tussen duurzaamheid en praktische haalbaarheid. Voor veel ondernemers is het verschil in laadcapaciteit tussen elektrische en dieselbusjes nog steeds een groot obstakel.

De toekomst van elektrisch rijden

De overgang naar elektrische voertuigen is onvermijdelijk, maar gaat niet zonder slag of stoot. Gewicht blijft een groot struikelblok, en hoewel maatregelen zoals de cursus helpen, blijft het wachten op technologische innovaties die lichtere batterijen mogelijk maken. Tot die tijd geldt: elektrisch rijden vraagt niet alleen om aanpassingen van voertuigen, maar ook van bestuurders. En wie weet, misschien wordt die Mercedes G-klasse ooit uitgerust met een trekhaak. Maar voorlopig blijft de caravan veilig in de garage.

Bron: TopGear