Door deze gemene trucjes word jij gefopt in de supermarkt!

Door een supermarkt struinen is tegenwoordig net alsof je een potje strategisch schaak speelt met de fabrikanten. Ze hebben slimme zetjes en geniepige trucjes bedacht om jouw portemonnee leeg te schudden. Maar waar jij denkt een mooie deal te scoren, word je stiekem gefopt. Wist je dat verpakkingen niet alleen kleiner worden, maar dat fabrikanten ook aan de receptuur sleutelen? En nee, dat doen ze niet om het gezonder of lekkerder te maken, maar vooral om hun winstmarge te vergroten. De Consumentenbond luidt de noodklok, en eerlijk? Wij voelen ons een beetje zoals die vis in de lekkerbekjes: uitgeknepen en met minder inhoud.

Hoe fabrikanten de samenstelling veranderen

De Consumentenbond heeft 600 producten onder de loep genomen en ontdekt dat bij een kwart van deze producten de samenstelling is aangepast. Neem bijvoorbeeld de lekkerbekjes van Albert Heijn. Vijf jaar geleden zat er nog 66 procent vis in. Nu? Iets meer dan de helft. En het excuus? Het paneermeel zou nu de smaakmaker zijn. Een gewaagde uitspraak, toch?

Bij Plus vonden ze ook een creatieve manier om op kosten te besparen. Hun bosvruchtensiroop had ooit 19 procent bosvruchten, maar dat is nu gereduceerd tot een magere 6 procent. Blijkbaar is een vleugje aroma voldoende om ons voor de gek te houden.

Prijsstijgingen zonder kwaliteit

Je zou denken dat als de kwaliteit achteruitgaat, de prijs omlaag zou gaan. Maar nee, fabrikanten lijken die logica te hebben omgedraaid. Zo bevat Bertolli vloeibaar tegenwoordig nog maar 7 procent olijfolie, terwijl dat ooit 20 procent was. En de prijs? Die is niet gezakt, maar vaak juist gestegen. Het lijkt erop dat fabrikanten onze smaakpapillen onderschatten of hopen dat we niet te veel etiketten lezen.

Supermarkten verdedigen zich met opmerkelijke verklaringen. Plus stelt dat consumenten vooral het aroma van hun siroop proeven en dat de verlaging van het bosvruchtgehalte daarom niet uitmaakt. Klinkt logisch, toch? Of niet?

Waarom de consument de dupe is

Volgens de Consumentenbond zijn deze aanpassingen allesbehalve transparant. Hoewel de ingrediëntenlijst op het etiket staat, heeft de gemiddelde consument geen idee hoe het product vijf jaar geleden smaakte. Joyce Donat van de Consumentenbond zegt hierover: “Als een product echt verbeterd is, zou dat groot op de verpakking staan. Dat is nu niet het geval.”

Het probleem is dat veel consumenten al moeite hebben om rond te komen, en deze misleidingen maken het alleen maar erger. Supermarkten en fabrikanten besparen op dure ingrediënten, terwijl ze hun prijzen niet aanpassen. Zo verdienen ze meer, terwijl de klant steeds minder krijgt.

Zijn wij de schaakstukken in hun spel?

Het lijkt erop dat fabrikanten en supermarkten ons zien als pionnen in hun spel om meer winst te maken. Terwijl ze besparen op ingrediënten, moeten wij de volle prijs blijven betalen. Het is een slimme, maar frustrerende strategie. Misschien wordt het tijd dat we onze boodschappentas vol gezonde argwaan stoppen en de etiketten nog beter gaan lezen. Of gewoon wat vaker zelf koken met verse ingrediënten. Dan weet je tenminste zeker dat je vis écht vis is.

Bron: Zelfmaakideetjes