H&M trekt advertentie met minderjarige schoolmeisjes terug na ophef

Kledinggigant H&M heeft een reclame met jonge meisjes ingetrokken na het ontvangen van kritiek. De reclame, die volgens sommigen een seksuele ondertoon had, leidde tot ongemak. Het bedrijf uit Zweden heeft via een woordvoerder spijt betuigd over de negatieve reacties en beloofd te werken aan verbeteringen voor toekomstige campagnes.

Controverse rond H&M-advertentie

In Australië lanceerde H&M een advertentie met twee schoolmeisjes in een grijs jurkje, begeleid door de slogan: “Laat die hoofden omdraaien met H&M’s Back to School-lijn”. Na kritiek op de campagne heeft H&M besloten deze stop te zetten.

Kritiek op Zara’s Campagne

Ook concurrent Zara trok vorige maand een reclamecampagne terug na ontvangen kritiek. Deze campagne toonde modellen naast mannequins gewikkeld in witte lakens. Op sociale media werd deze afbeelding vergeleken met beelden van slachtoffers uit het conflict tussen Israël en Hamas, die ook vaak in witte lakens zijn gehuld.