Rijbewijs verandert in 2025: dit moet je weten, zelfs als je er al een hebt

De elektrische Mercedes G-Klasse maakt indruk met een koppel van 1.164 Nm, maar opvallend genoeg ontbreekt een trekhaak volledig. Dit is ook niet als optie beschikbaar, en de reden hiervoor is het hoge gewicht van het voertuig.

Wanneer een aanhanger wordt gekoppeld, overschrijdt het totale gewicht al snel de wettelijke limiet. Dit probleem komt vaker voor bij elektrische voertuigen, vooral bij bestelwagens, wat uitdagingen oplevert voor ondernemers die afhankelijk zijn van laadcapaciteit.

De batterijen in elektrische voertuigen maken ze aanzienlijk zwaarder dan voertuigen met een verbrandingsmotor. Voor bestuurders met een B-rijbewijs betekent dit extra beperkingen: het maximale gewicht van voertuig en lading mag namelijk niet meer dan 3.500 kilo bedragen.

Een dieselbestelwagen van 1.800 kilo biedt meer laadcapaciteit dan een elektrische variant van 2.600 kilo. Deze gewichtsbeperkingen maken het moeilijk om ondernemers te overtuigen van elektrisch vervoer, ondanks de voordelen voor het milieu.

Om dit probleem tijdelijk te verlichten, is een gedoogregeling van kracht. Tot 1 juli 2025 mogen bestuurders met een B-rijbewijs elektrische voertuigen met een maximaal gewicht van 4.250 kilo besturen. Na deze datum blijft dit mogelijk, maar alleen als een speciale verkeersveiligheidscursus is gevolgd.

De cursus, bestaande uit theorie en praktijk, benadrukt de unieke uitdagingen van zwaardere voertuigen, zoals een langere remweg en andere verkeersregels. Zelfs een lege bestelwagen van 2.600 kilo, met een maximaal gewicht van 4.250 kilo, valt onder deze verplichting.

Kort gezegd mogen bestuurders tot 1 juli 2025 zonder aanvullende eisen elektrische voertuigen tot 4.250 kilo besturen. Daarna wordt de cursus verplicht, hoewel het behalen van een examen niet nodig is.

Deze regels zijn exclusief voor voertuigen met een duurzame aandrijflijn, zoals volledig elektrische modellen. Hoewel deze maatregelen elektrisch rijden toegankelijker maken, blijven de beperkingen een struikelblok. Vooral ondernemers die afhankelijk zijn van grote laadcapaciteit zullen moeite hebben om deze transitie soepel te maken.

Bron: TopGear